5 znakova da je vrijeme za promjenu prehrane

Ne staneš u stare traperice? Imaš celulit? Netko ti za obiteljskim ručkom redovito “ubaci” komentar da možda ne bi trebala toliko jesti? Slijedi li sada promjena prehrane?

Pa ako ovo ipak nije prvi Fitkin tekst koji čitaš, vjerujem da znaš i sama da to nisu ti znakovi.

Aaaaaali, neki znakovi ipak postoje. I to su oni koji neće doći u obliku zločestog komentara preko puta stola. To su oni koje ti tvoje tijelo samo govori. Na tebi je samo da slušaš.

1. Ponekad se ne možeš sjetiti što/koliko si pojela kroz dan

Šnita kruha s maslacem za doručak, za ručak piletina i prilog, večera neki omlet. Super. A između par čaša kole, gric ovog i onog, kava-dvije, usputna energetska pločica, suho voće za stolom na poslu… Ne radi se čak ni o kalorijama i količinama hrane. Radi se o nesvjesnom papanju. Želudac se puni, a misli lutaju i zapravo niti ne percipiramo što i koliko je hrane popapano.

Rješenje?

Vodi dnevnik. Uzmi blokić ili zapiši u mobitel. SVE što konzumiraš neka bude zapisano u tom trenutku. Za to ti treba svega par sekundi, a na kraju dana imat ćeš jasniju sliku o svojoj prehrani.

2. Loša probava

Ne želim uopće komentirati napuhano stanje kroz PMS, ali što je s ostalim danima? Postoji li hrana koja te (očito) smeta, loše sjedne na želudac, napuhava? Osjećaš li se kao spužva kad pojedeš nešto preslano? Nije sva hrana za svakoga, a niti je sva hrana za svaki dan. Možda ćeš osjetiti da ti smeta npr. sir ili suhomesnati proizvodi, ali ćeš nastaviti tamaniti sendviče i nareske svakodnevno. Smijem li pitati zašto??

Rješenje?

Ako već sada osjetiš i znaš da ti neka namirnica jednostavno ne odgovara, zapitaj se treba li ti uopće u prehrani? Ako se radi o suhomesnatim proizvodima ili slanom čipsu, mislim da se bez toga može. No ako recimo ne jedeš meso i životinjske proizvode, a osjetiš da ti smeta soja/mahunarke, onda ne možeš odmah izbaciti cijelu grupu namirnica bez detaljnije “računice”. Promjena prehrane ponekad je jednostavna, a ponekad traži (i zaslužuje) više pažnje.

Ako ni sama ne znaš koja namirnica ti smeta, no osjetiš da NEŠTO nije kako treba, provjeri naš program Savršena prehana

3. Fjaka nakon ručka

Vrijeme za ručak, fino se papa, a poslije toga te 3 kave dižu iz mrtvih. Fjaka nakon ručka ili gableca nije ništa neuobičajeno, ali u principu nije ni normalno. I ja volim fini ručak i finu kavicu nakon, no naše tijelo ipak ne bi smjeli maltretirati konstantnim “dizalicama i spuštalicama”. Ako osjetiš da ti je razina energije kroz dan u kaosu, možda je vrijeme za promjenu prehrane.

Rješenje?

Pokušaj barem koji dan isplanirati obroke redovito i kvalitetno. Pa neka bude i neka brzinska salata. Ne trebamo svi funkcionirati na 5-6 malih obroka dnevno, ali ako te često uhvati fjaka nakon ručka, možda tvoj organizam baš traži tih 5-6 malih obroka dnevno. Nećeš saznati dok ne probaš!

4. Misliš da trebaš na dijetu

Eh, tu smo… dijeta kao riječ se u zadnje vrijeme ipak puno manje spominje, ali zato spominjemo jednu drugu frazu: “trebala bi malo paziti što jedem, izbaciti slatko, kruh….”. Možda nije dijeta kao takva, ali ako je nešto od čega zaziremo, a opet u sebi smatramo da je to baš nešto što bi trebale napraviti, onda nije vrijeme za dijetu nego za promjenu prehrane. Iz mog iskustva, ova misao najčešće dolazi nakon dugog prakticiranja nesvjesnog papanja (gore znak broj 1). Tada opet želimo vratiti prehranu “pod kontrolu” i vjerujem da često fraza paziti što jedem bude upravo želja za kvalitetnim obrocima u kojima možemo uživati – u trenutku.

Rješenje?

Fućkaš dijetu, budi svjesna onog što jedeš. Voli svoje tijelo i hrani ga kvalitetnim namirnicama u kojima možeš i uživati. Promjena prehrane znači naviku za cijeli život, dijeta je nešto privremeno. Pa iako naša prehrana utječe i na vanjski izgled, to ne bi trebao biti fokus za promjenu navike. Zgodno je imati zgodno tijelo, ali još je zgodnije imati zdravo tijelo (i pritom sačuvati zdrav razum).

5. Jede ti se specifična hrana….u specifično vrijeme

Kasnovečernje grickanje ili nešto slatko što se MORA pojesti popodne. Ako postoji specifična hrana koja ti se jede u specifično vrijeme…to ne govori glad nego emocija. Hrana je gorivo, ali je nemoguće gledati je samo kao takvu. Jedemo i da bi proslavili, da bi se utješili, a ponekad i zato što nam je dosadno.

Rješenje?

Slažem se da je zamorno prije svakog obroka zapitati se zašto ovo jedem? Glad? Gladne oči? Samo tako? Pojedi tu i tamo fini kolač iz gušta i kasnije bez imalo grižnje savjesti. Nemoj pojesti one stare kekse ili sladoled koji je već sumnjivo dugo u škrinji ili neku energetsku pločicu koja ti uopće nije fina jer ti se nešto gricka, a misliš da je to zdravija opcija. Ovdje rješenje nije tako jednostavno, jer je potrebno promijeniti cijelo razmišljanje o hrani. O dobrim i lošim namirnicama. O grižnji savjesti i “nije mi ovo trebalo”.

Ali pomalo. Ni jedna velika promjena prehrane i navika nije nastala preko noći. Daj si vremena, pokušaj hraniti svoje tijelo što više svježim namirnicama, a ne gotovom hranom. Svježe voće i orašasti plodovi su energetske pločice same za sebe. Brzinska priprema je super, no još je bolje pokušati isplanirati svoje obroke unaprijed, barem koliko možemo i stignemo.

I za kraj, grižnja savjesti i hrana nisu dobri kompići.

Pusa,

Maja